СЕДЕМТЕ ИЗТОЧНИЦИ НА ДВИЖЕНИЕ. ЧАСТ 6: ДВИЖЕНИЯ, ИДВАЩИ ОТ КОЛЕКТИВНОТО БЕЗСЪЗНАТЕЛНО.

Всяко късче кожа под дрехите ни чака момента да покаже своето истинско лице, всеки мускул очаква да му се даде възможност да види и да вдиша малко въздух, да следва вятъра, светлината и тъмнината.

                                                                                                                                             Й. Бергмарк

Откъде се поражда движението? Откъде произхожда импулсът? Какъв може да бъде той? Ако движението се определя не от външни обстоятелства, а от вътрешния живот – как можем ние да различим различните гласове на преживяванията?

В самото зараждане на вътрешния импулс има някаква тайна. И все пак практикуващите Автентично Движение се опитват да разграничат източниците на Движението.

Мери Старкс Уайтхаус пише, че има движения, породени от Егото („Аз се движа”), както и такива, идващи от безсъзнателното („Нещо ме движи”).

Джанет Адлер разграничава движения, идващи от Егото, от личното безсъзнателно и от трансперсоналното ниво на психиката.

Андреа Олсен пише: „Ако не ограничаваме спектъра от възможности за движение, ние можем да отбележим някои модалности на движенията, които се появяват от следните източници: импулси, които идват просто от усещанията (такива като протягане или защита от травмата), импулси, основани на преориентацията на нашето съзнание (например завъртане, ходене на задат, обръщания), импулси за движение подобни на пътешествие (такива като разкриване на историята на движението например) или други, базирани на емоционално заредени или духовно трансформиращи състояния, достъпни чрез тялото (например слушане или изразяване на вътрешни гласове, ритуални жестове или архетипни характерни образи). Тези източници и модалности са начини за описване на различни аспекти на движението, като всички те се проявяват в Автентичното Движение”. (Olsen, 1993)

Най-изчерпателната класификация на източниците на движението принадлежи на Джоан Чодороу. Тя предлага да се разграничат пет източника на импулсите в Автентичното Движение:

  • Его;
  • Лично безсъзнателно;
  • Културно безсъзнателно;
  • Първично безсъзнателно (нивото на първичните афекти);
  • Самост или „ос Его-Самост”.

(Chodorow, 1991)

Моят практически опит с Автентичното Движение в много групи и в различни страни, както и опитът в изследванията в областта на трансперсоналната психология, духовното акушерство и дихателните психотехники, водят до необходимостта да се допълни тази класификация с още две области на опита, несводими до предходните пет: интерсубективното безсъзнателно (двигателни интроекти) и перинаталния опит (опитът на физическото раждане).

Така аз разграничава седем области на опита, които могат да станат източници на импулси в Автентичното Движение:

  1. Движения, идващи от Егото;
  2. Движения, произтичащи от личното безсъзнателно;
  3. Движения, идващи от интерсубективното безсъзнателно;
  4. Движения, идващи от перинаталния опит;
  5. Движения, произтичащи от културното безсъзнателно;
  6. Движения, идващи от първичното безсъзнателно.
  7. Движения, идващи от Самостта.

И макар практически всеки комплекс да съдържа елементи от личното, културното и първичното безсъзнателно и от другите източници, някои теми, които се проявяват чрез тялото са толкова ясни, че изглежда възможно и полезно да се разбере от кой източник или на кое ниво те са се появили.

Нека да се спрем по-внимателно на всеки от източниците на движение.

До ден днешен текат дискусии относно възможността на хората да помнят своето раждане, макар някои направления на трансперсоналната психология да смятат перинаталния опит за матрица на целия последващ опит на личността. Норвежкия танце-двигателен терапевт Малверн Люмсден пише: „Дълги години аз приемах обръщането на клиницистите към опита на клиентите по време на собственото им раждане като своего рода чисто любопитство, но едва когато самият аз преминах през това преживяване в условията на групова терапия, започнах да разбирам нейното значение”.

Явленията, които можем да отнесем към перинаталния опит на човека, могат да се открият и в Автентичното Движение. Ето откъси от един самоотчет:

„… Забелязвам как гърбът започва да се огъва в спирала между две влакна напрегнати мускули. Раменете около шията се стягат все по-силно, усещам как кръвта протича към шията и лицето. Става ми трудно да дишам…

Отсъствието на дишане усилва стремежа да се завъртя, да се въртя.

Въртя се от ляво надясно, издавам глава напред … по краката ми протичат конвулси. Не мога да се отблъсна от тях, не мога да достигна пода.

Всичко, което мога сега, и мой единствен стремеж отвътре е да продължа да се извивам. Не дишам както и преди, извиването протича около центъра на кръста ми и го извършват две мускулни влакна по протежение на гръбначния ми стълб.

… средата около мен става по-плътна. Вече е тъмно.

Усещам, че в мен се поражда паника, единственият ми изход е да се извивам…

Допирам се в друг Движещ се … и продължавам да се отвинтвам, претъркулвам се с таза си върху тялото на друг човек и се оказвам на пода, по гръб, с лице нагоре.

Напрежението в мен спада рязко. Гърбът ми е леко изпънат, опирам се на опашката и на тила си. Ръцете ми в лактите се притискат към тялото, предмишниците са в страни… Преживявам невероятно облекчение… Усещам лицето си много меко, подуто, изпълнено…

Усещам лепкава топла струя течност по лицето си. Тя покрива цялото ми лице и мирише на женски гениталии. Изпитвам спокойствие и безопасност от този мирис”…

Засега можем да кажем, че появата на процесите, свързани с перинаталната динамика, обикновено се предшестват от достатъчно дълга и интензивна практика в Автентично Двиежние. Този опит се определя като особена промеждутъчна зона между личното и културното безсъзнателно, предвид това, че, от една страна, матрицата на раждането е достатъчно универсален опит, а от друга – той е интензивен, уникален и значим за човека.

Понякога перинаталния опит може да стане преход към трансперсонални преживявания.

***

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s